سلسلة بحوث الفهرسة في المكتبات العمانية
تطبيق معيار وصف المصادر والوصول إليها (وام) في مكتبات جامعة
السلطان قابوس: الإشكاليات والحلول
محمد بن خميس بن حمد البوسعيدي
رئيس قسم الفهرسة
المكتبة الرئيسية، جامعة السلطان قابوس
Moh33444@gmail.com
هدفت الدراسة إلى التعرف على تجربة مكتبات
جامعة السلطان في تطبيق معيار وصف المصادر والوصول إليها (وام)، من حيث المنهجية المتبعة وإجراءات التنفيذ المتعلقة
بالجوانب الفنية والموارد البشرية والمشاكل والتحديات وطرق مواجهتها، وضبط الجودة
عند تطبيقها من خلال فحص عينة من التسجيلات الببليوجرافية، والتعرف إلى مدى وعي
ورضا المفهرسين عن تطبيق وام، وما التصورات والرؤية المستقبلية للمكتبات لتطبيق
معيار وام في فهرسة مصادر المعلومات باللغة العربية، وما المشكلات الحالية التي
تواجهها المكتبات عند تطبيق المعيار.
واعتمد الباحث على المنهج
الوصفي باستخدام أسلوب دراسة الحالة، للاطلاع على تجربة مكتبات جامعة السلطان قابوس
في تطبيق معيار وام، بالاعتماد على مجموعة من الأدوات البحثية، وهي: الوثائق والتقارير؛
للتعرف على الخطوات الإجرائية والتنفيذية، والاستبانة؛ لمعرفة مدى وعي ورضا المفهرسين،
وقائمة المراجعة، للتعرف على مدى ضبط جودة
التسجيلات الببليوجرافية في فهرس مكتبات جامعة السلطان قابوس، شمل مجتمع الدراسة المفهرسين
بمكتبات جامعة السلطان قابوس البالغ عددهم (18) مفهرساً، وقدرت العينة المفحوصة بـ
(100) تسجيلة ببليوجرافية.
وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، من أبرزها: تميزت تجربة مكتبات
جامعة السلطان قابوس في تطبيق وتنفيذ قواعد وام بالمنهجية، وأن مستوى الاستعداد
الفني والتقني كان متوافق مع أهمية المعيار، واتضح أن مستوى الرضا لدى المفهرسين مرتفعة
نحو مراحل تنفيذ وام، وأن البرامج والمواد التدريبية التي تنفذها المكتبة الرئيسية بجامعة
السلطان قابوس هي أكثر المواد المساعدة على التعرف إلى المعيار، وتركزت أكثر احتياجات المفهرسين من التدريب في الملفات الإستنادية، وفيما
يخص فهرسة مصادر المعلومات وفق وام جاءت منخفضة في مصادر المعلومات المطبوعة،
ومرتفعة في المواد غير التقليدية، واعتبرت تهيئة النظام من أبرز المعوقات التي واجهت تطبيق قواعد وصف المصادر والوصول إليها، وأظهرت
العينة المفحوصة من التسجيلات الببليوجرافية وجود مشكلات تم تقسيمها إلى أربعة فئات، وهي:
أخطاء حقول معيار مارك 21، والأخطاء المطبعية والإملائية والمسافات والاختصارات،
وأخطاء في نقاط الوصول، وأخيراً أخطاء في الاختلافات مع قواعد وصف المصادر والوصول
إليها، وجاءت الأخطاء المطبعية والاملائية بالإضافة إلى المسافات والاختصارات
أعلاها بنسبة (53,4%)، وأقلها أخطاء في نقاط الوصول بنسبة (5,3%).
وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة بعدد من التوصيات أهمها: تصميم أو
الاستعانة بأنظمة الكشف الذكي عن الأخطاء في التسجيلات الببليوجرافية على أن تشمل
كافة أنواع الأخطاء، الاستفادة من التغذية الراجعة من قبل المفهرسين وخاصة فيما
يتعلق بإضافة وتحديث حقول مارك 21 بما يتوافق مع وام، والتأهيل والتدريب للمهفرسين
على بناء الملفات الاستنادية وضبط الجودة بها وتوفير متخصص للعمل به، الاستفادة من
تجربة مكتبات جامعة السلطان قابوس في تنفيذ وتطبيق قواعد وام داخل سلطنة عمان
وخارجها.
الكلمات المفتاحية: معيار وصف المصادر
والوصول إليها (وام)، فهرس مكتبات جامعة السلطان قابوس، قواعد الفهرسة الأنجلو-أمريكية،
التسجيلات الببليوجرافية، ضبط الجودة، معايير الفهرسة، المفهرسين، سلطنة
عمان
Implementation of Resource Description & Access
(RDA) Standards at Sultan Qaboos University Libraries (SQUL): problems and
solutions
Abstract:
The study aimed at identifying the status of the implementation of
the new Standard Resource Description & Access (RDA) from the technical,
human resources and quality control by taking a sample of some Arabic
bibliographic records. The study tried to identify catalogers’ satisfaction
with new rules and their future aspirations, and what are the problems and obstacles
that are facing.
The
researcher adopted the analytical descriptive research method, based on SQUL
case study to examine their experience with RDA implementation, using a set of
research tools like documents and reports; to identify the procedural and
operational steps, and a questionnaire.
The community population
consisted of (18) catalogers, the researcher prepared a checklist in order to
determine the quality of the bibliographic records in SQUL catalog. The
researcher took (100) bibliographic records as a sample to investigate their
quality.
The
study has revealed a number of results: the most prominent, of which was the
experience of SQUL in their application
and implementation of RDA standard was very systematic, because it was preceded by training
sessions, and the technical readiness was consistent with the importance of
the standard itself; the level of the catalogers’ satisfaction very high
compared to the stages of implementation; training was the most useful source
in the recognition of the standard, and the training needs focused on authority
files; In terms of cataloging of information resources according to RDA, was
low in the printed resources, while high in non-traditional ones. The system
customization and readiness was the most obstacle faced RDA implementation at
SQUL. In addition to that, the sample of bibliographic records showed many
problems that divided into four categories:
- MARC 21 fields errors.
- Human errors, like spelling,
spaces and abbreviations.
- Access points errors.
- The disparity and errors with
the RDA standard,
and the most prominent and outstanding errors was typographical
and typing, in addition to spaces and abbreviations by (53.4%), and the lowest
errors in access points by 5.3%.
In light of these results, the
study recommended a number of recommendations:
- Designing or using intelligent
detection systems for bibliographic records errors, to include all types of
errors.
- Taking the benefits of the cataloger’s feedfeedback, especially with that
related to adding and updating MARC 21fields to match RDA.
- Training of catalogers in building high quality
authority files, and to designate specialist to tackle them.
- Finally, to take advantage of the SQUL
experience in the implementation and application of RDA rules within the
Sultanate of Oman and abroad.
Keywords: Cataloging standards, Anglo-American
Cataloguing Rules, Resource Description and Access (RDA), Catalogers, Academic
libraries, Oman
المصدر:
البوسعيدي، محمد بن خميس بن حمد. (2018). تطبيق معيار
وصف المصادر والوصول إليها (وام) في مكتبات جامعة السلطان قابوس: الإشكاليات
والحلول. المجلة الأردنية للمكتبات والمعلومات، مج.53، ع.1، ص. 11-60
تعليقات